Elämän haasteista selviämisen keinot




SELVIÄMISEN TAITO  

Tuntuuko joskus haasteelliselta kun elämä lyö haasteita eteesi ja sinusta tuntuu että miten tästä nyt selvitään ja tunnet riittämättömyyttä, väsymystä,  pelkoa, ahdistusta, jännittyneisyyttä  ja tuntuu kuin  koko keho kramppaisi  sinua vastaan. Tämä tilanne aiheuttaa useassa meissä jumitilan toisilla hetkellisen ja toisilla pidemmän. Joskus hyvin haastavissa tilanteissa jäätyy täysin toimintakyvyttömäksi. 
Minulle on käynyt myös  niin että jäädyin täysin tilanteessa jossa taidot olisivat  riittävät toimia mut pelko epäonnistumisesta esti täysin toimimasta. Pelkäsin niin etten kelpaa itsenäni ja mietin liikaa muiden reaktiota jos nyt toimin ja teen vahingossa jotain väärin,
joka esti lopulta minua toimimasta. 

Näin myöhemmin kun mietin elämäni haasteellisia tilanteita joita varmasti jokaiselle tulee elämän aikana. Olen itse pikkuhiljaa löytänyt tapoja jotka sopii ainakin itselle selvitä elämän haastavista tilanteista. On niin paljon eri ratkaisuja haastavan tilanteen selvittämiseen kuin on ihmisiäkin. Meillä kaikkilla on omat tapamme selvitä haastavista tilanteista

Haasteista selviämisen keinot


1. PYYDÄ ROHKEASTI MUIDEN APUA


Olen huomannut et moni suomalainen ei kehtaa tai halua pyytää apua  pelätään että tuomitaan huonoksi ihmiseksi tai kulissit romahtaa tai imago menee yritetään sinnitellä liian kauan yksin haastavan tilanteen kanssa.


2.HENGITÄ  HENGITÄ RAUHALLISESTI ÄLÄ AJATTELE MITÄÄN SE SAA SYDÄMEN LYÖNNIT RAUHOITTUMAAN. 



Istu jos se on mahdollista, juo lasi vettä, Nuku yön yli ja lepää.
Nämä asiat kuulostaa simppeleiltä ja itsestään selvyyksiltä mutta haastavan tilanteen tullessa  usein se unohtuu pelko saa meissä vallan. Itselle käynyt myös näin. Haastava tilanne ei katoa mihinkään vaikka hetken otat aikaa itsellesi rauhoittua. Rauhoittuneena ajatukset selkeytyy ja  voi olla et huomaatkin että asiat eivät ole niin haastavia kuin luulit. Monesti hyvin nukutun yön jälkeen ratkaisu voi syntyä nukkumisen aikana. Aamulla herätessä huomaat et näin mä sen haasteellisen asian hoidan.


3.ETSI TIETOJA JA KEINOJA SELVITÄ.  KIRJALLISUUDESTA, NETISTÄ JA VERTAISTUKIRYHMISTÄ YM..


On varmasti olemassa ihmisiä jotka on kokenut saman ennen sinua ja selvinnyt siitä ja ehkä kirjoittanut jotain nettiin asiasta tai kirjan ym. 
Vertaistuki on tärkeää


4. PIDÄ HUOLTA SIITÄ ET SYÖT, LEPÄÄT JA HUOLEHDIT ITSESTÄSI  JA OMASTA HYVINVOINNISTA NIIN HYVIN KUN SE ON MAHDOLLISTA TILANTEESSA JOSSA HAASTEITA ON.


olen itse selvinnyt tilanteessa jossa olin ilman omaa asuntoo n,4kk asuin silloin ystävieni nurkissa. Kyllä siinä aluksi iski pakokauhu ja ahdistus ja huonouden tunne, mutta kun pidin elämän perusasiat hallussa kuten liikuin söin lepäsin riittävästi ja pidin huolta hygieniasta ja terveydestä. yritin samalla etsiä töitä ja järjestellä asioita niin että oma vuokra-asunto löytyisi. Niin haastavasta tilanteesta selviäminen oli helpompaa.Ystävien tuella on suuri merkitys niinkuin eka nouvo oli uskalla pyytää apua.

5. HAASTAVAN TILANTEEN TULLESSA MUISTA IHANAT POSITIIVISET ASIAT MITÄ ON TAPAHTUNUT ELÄMÄSI AIKANA .


 LÖYDÄ JOTAIN POSITIIVISTA HAASTEELLISESTA TILANTEESTA JA KÄÄNNÄ HAASTEELLISUUS VOITOKSI JA VOIMAVARAKSI
Tämä on auttanut minua selviämään  haastavista ja vaikeista tilanteista jotka ovat tuntuneet mahdottomilta. Vaikka oma elämäni näyttää muiden silmiin hyvältä ja siltä että mulla ei olisi haasteita ja et olen joidenkin mielestä sinnikäs selviytyjä niin aina kaikki ei näy ulospäin. Minulla on ollut haasteita elämässä siinä missä muillakin jokaisella meillä on haasteita toisilla vähemmän toisilla enemmän. Olen myös romahtanut haasteiden edessä siitä huolimatta  etsinyt  keinoja selvitä niistä. En ole haasteellisuuden antanut lannistaa vaan etsinyt omat ratkaisu keinoa tilanteeseen. Joskus se on vaatinut enemmän aikaa jotta haasteista on selvitty.


6.ANNA AIKAA ITSELLESI  RATKAISTA HAASTAVA TILANNE JA OLE ARMOLLINEN ITSEÄSI KOHTAAN .


Joskus haasteellinen tilanteen ratkaiseminen vie aikaa joten silloin ei kannata väkisin yrittää ratkaistakkaan tilannetta heti. Tärkeintä on miettiä ratkaisut niin että itsellä on voimia, kykyä ja voimavaroja haastavan tilanteen ratkaisuun. Ennen kaikkea täytyy kuunnella itseään. Kaikkia ratkaisu mallisi ei miellytä mut tärkeintä on että olet itse tyytyväinen miten ratkaisit haastavan tilanteen.



7. ITKE, NAURA, NÄYTÄ TUNTEESI NIIN ETTET SATUTA KETÄÄN.
KOHTAA OMAT TUNTEESI MITÄ HAASTEELLINEN TILANNE HERÄTTÄÄ


Tunteiden sisälläpitäminen ei auta ketään vaan se lisää ahdistusta ja tekee haastavasta tilanteesta vielä haastavampaa. Minä purkaan  haastavan tilanteen myöhemmin kotona tai rauhallisessa tilassa  itkemällä ulos haastavan tilanteen aiheuttamat tunteet. Se helpottaa ainakin minua tunneherkänä ihmisenä ja auttaa selkeyttämään tilannetta kun tunteet on itketty ulos. Joidenkin on helpompaa helpottaa oloaan nauramalla ja vitsailemalla . Joskus auttaa huutaminen metsässä ,  huutaa tuskansa ulos.



8. KÄÄNNÄ HAASTEET VOIMAVARAKSI


Olet varmaan jo huomannut että elämän haasteet vastoinkäymiset kasvattaa ja opettaa sinulle asioita. Eli eihän se niin huono asia olekkaan  vaan sopivasti haasteellinen elämä haastaa sinut aina uudestaan keksimään uusia selviytymis tapoja ja ratkaisuja. Ihminen itsekkin haastaa itsensä joskus haasteellisiin suorituksiin. Yhdestä haasteesta selvittyä voi miettiä että kun selvisin noinkin vaikeasta haasteesta selviä tästäkin. 

9.OIKEALLA AJATTELUTAVALLA ON MYÖS SUURI VOIMA


On tärkeää miten ajattelet asiat haastavantilanteen tullessa. aina se ei auta mut voi auttaa asiaa. Minä ajattelin esim näin : minä selviän tästä ja ainahan voin pyytää apua tilanteen ratkaisuun, minä pystyn tähän löydän keinot selviytyä, en ole yksin onhan minulla perhe ja ystävät tukena, Löydä sinulle sopiva myönteinen tapa puhua itsellesi.....


10.En ihan saanut kymmentä käskyä aikaiseksi, mutta melkein.
Kiitos kun jaksoit lukea loppuun ja odottaa tekstini julkaisua näinkin kauan. Itse olen pyrkinyt olemaan tressaamatta ja minusta on mukavampaa kirjoittaa juttuja hyvällä fiiliksellä kuin aikataulu tarkasti. 
Ollaanhan tässä onnen löytämisen jäljillä.


Ystävällisin terveisin Onnen Keksit

Kommentit