ERILAISUUS ON RIKKAUS



ERILAISUUS

 Elämä ei ole ollut kohdallani helppoa ja jotenkin tuntenut itseni erilaiseksi jo lapsesta saakka. En tiedä onko tuo mielikuva tullut muiden tekemistä määrityksistä  ja sanomisista minua kohtaan. Koin että  minun täytyy olla jotenkin muista poikkeava tai erilainen, kun minua kiusattiin koko peruskoulun läpi. Syynä oli varmaankin laman aiheuttama köyhyys perheessä ja siihen aikaan vähäisesti tutkitut oppimisvaikeuden syyt. Se rakensi itsetuntoani omaa kuvaani itsestä huonoon suuntaan. Vetäydyin, herkistyin, olin huomaamaton ja hiljainen mutta salaa toivoin olevani koulun suosituin ja pidetyin ihminen.

 Mikä siinä on että meidän täytyy määritellä toisiamme? Eikö se riitä että itse tietää mitä olemme ja mihin pystymme, jotta voimme olla se mitä olemme. Täytyy unohtaa  muiden määritykset itsestämme, alkaa määritellä itse itseämme ihmisenä ja sitä millainen haluamme olla ja olemme. Me kaikki olemme jollain tavalla erilaisia olemmehan yksilöitä ja uniikkeja. Ei ole toista samanlaista.

LÖYSIN VOIMAVARANI

Olihan minulla siihen aikaan lukihäiriö jolle en saanut oikeastaan mitään kunnollista apua tai tutkimusta.Varmasti oli adhd myös mitä ei tutkittu vasta kun aikuisena. Mutta siitä huolimatta yritin pysyä muiden mukana ja oli minulla omat haasteet kotonakin. Olin väsynyt, jatkuvasti ajatukset rullaa  vilkasta tahtia päässäni. Olin luova, idearikas ja purin itseäni piirtämällä ja urheilulla, sain siitä voimaa selvitä elämän haasteista. 

Olin ilmeisesti sisukas sissi ja todennäköistä oli myös se et minulla oli adhd/add ja olin  myös erityisherkkä, mutta näistä en tiennyt silloin mitään. Ihmettelin kun koulun käynti oli  haasteellista. Periksi en antanut vaan sisukkaasti yritin selvitä läpi koulusta  ja kiusaamisen kohteeksi joutumisesta huolimatta. Onneksi oli muutama hyvä kaveri, joiden avulla selvisin  keskiverto päästötodistuksella ulos peruskoulusta. 

Piirtämisessä ja urheilussa olin koulun parhaimmistoa, se nosti itsetuntoa ja toi luottamusta siihen että olen  hyvä edes jossain. Meillä kaikilla on omat vahvuutemme ja heikkoutemme kenenkään ei tarvitse olla hyvä kaikessa. Minä löysin voimani  erilaisuudesta  vasta aikuisiässä. Maailma olisi tylsä ja väritön paikka jos kaikki olisi samasta muotista veistettyjä. Erilaisuus on rikkaus. 


Kommentit